سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: اولین همایش ملی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و ارتباطات اسلامی ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

رضا خدابنده لو – مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهر قدس
حمید سنچولی آهوچشم – دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهر قدس
مهدی نعمتی – دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهر قدس
کبری اسلامی باباحیدری – دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهر قدس

چکیده:

از ابتدا که اینترنت در جهان گسترده شد و در تجارت و ارتباطات جای گرفت و بشر توانست از طریق اینترنت معامله انجام دهد وکالاخرید و فروش کند ، پژوهش ها و اتاق فکرهایی در این زمینه ایجاد شد . همواره این سوال مطرح بود که آیا این فرایند کاراییدارد و آیا این امر که به صورت مجازی و غیر حضوری معامله کنند، در میان جوامع پذیرفته می شود یا خیر؟ تمایل به خرید اینترنتیرا از جنبه های مختلف از جمله جنسیت، تمایل به تکرار خرید، تاثیرات وب در قصد خرید مشتریان، علاقه و انگیزه های مصرف کنندگان، بررسی عوامل موثر در خرید اینترنتی از طریق توزیع پرسشنامه، مقایسه اولویت خرید بین مصرف کنندگان جوامع و بررسینگرش مصرف کنندگان هنگام خرید آنلاین انجام شده است. از فواید خرید اینترنتی میتوان به سهولت در خرید اینترنتی ، تنوع محصولات و مقایسه سریع قیمت محصولات اشاره کرد. قصد خرید اینترنتی متغیر مهمی است که تعیین کننده رفتار خرید نهایی است .کاربران نیاز به یک احساس امنیت هنگام معاملات مالی دارند که این یکی از عوامل عمده عدم رشد تجارت الکترونیک است. وفاداری الکترونیک منجر به تکرار خرید می گردد و مفهوم آن وفاداری سنتی را به رفتار بر خط مصرف کننده گسترش می دهد. رضایت الکترونیک به منظور ترجیح کالا و خدمات یک بنگاه نسبت به رقبا هنگام خرید است. مسأله اعتماد مشتری به عنوان زیر بنای تجارت الکترونیک است و بی اعتمادی یکی از عوامل عمده عدم توسعه تجارت الکترونیک است.