سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش ملی حسابداری و مدیریت

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

شهلا عباس زاده مینق – عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی دانشوران تبریز

چکیده:

تغییر سریع در تکنولوژی چشم انداز تجارت را به شدت تغییر داده است به طوریکه اغلب به جای مشاهده رقابت یک واحد تجاری در مقابل واحد تجاری دیگر، یک زنجیره رقابتی محصول را مقابل هم می بینیم. شرکت ها برای موفقیت مجبورند محصولات را با کیفیت و کارایی بالا ارائه دهند، هزنیه یابی بر مبنای هدف به عنوان یکی از ابزارهای مؤثر در رسیدن به این هدف سازمان دهی شده است. در این مقاله ابتدا سیستم هزینه یابی بر مبنای ه دف تشریح گردیده و برتری های آن نسبت به سیستم های سنتی بیان شده است، سپس به تشریح دلایل ع دم اجرای سیستم هزینه یابی هدف در شرکت های بزرگ و متوسط استان آذربایجان شرقی پرداخته می شود. با توجه به پژوهش صورت گرفته نامشخص بودن این سیستم به عنوان یک تکنیک شناخته شده، عدم وجود سیستم آموزشی، نامشخص بودن مزیت های این سیستم نسبت به سایر سیستم ها، نبود یکپارچگی لازم در واحدهای مختلف سازمان، عدم استفاده از مهندسی ارزش، رایج نبودن طرط فکر مشتری مداری، فقدان منابع کافی برای اجرا، ایجاد نگرش منفی شرکتها در راستای نرسیدن به اهداف، استفاده نکردن از سیستم هزینه یابی فعالیت، عدم امکان تعیین قیمت رقابتی، نبود رابطه بین این سیستم و قیمت گذاری کالا در شرکت ها، به عنوان موانعی برای بکارگیری سیستم هزینه یابی هدف می باشد.