سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: بیست و سومین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

حسن کاظم پور ریاسی – پژوهشگاه نیرو
علی اکبر فلاح – شرکت مدیریت تولید برق ریایران
مرتضی علی بابایی – شرکت مدیریت تولید برق ریایران
سیاوش پارسا – شرکت مدیریت تولید برق ری

چکیده:

قطعات مسیر گازهای داغ از مهمترین قطعات توربین گازی می باشند و حین سرویس تحت انواع مختلف تنش ها و محیط های خورنده قرار می گیرند. این قطعات حین کار دچار آسیب های مختلف شده و لذا با توجه به شرایط بهره برداری، در یک برنامه زمانی مشخص تحت بازرسی قرارگرفته ودر صورت لزوم تعمیر و یاتعویض می گردند. در این مقاله دلایل تخریب پر ه های ثابت ردیف اول بازسازی شده و همچنین دلایل تخریب سایر پره های متحرک و ثابت در یک واحد گازی ۸۵ مگاواتی داخل کشور مورد بررسی قرار گرفته است .پس از بررسی شرایط سرویس ، تاریخچه بهره بردای و بررسی های متالورژیکی -مکانیکی بر روی نمونه های پره اخذ شده ازنیروگاه، مشخص گردید که کارکرد طولانی مدت در دماهای بالای این قطعات و کنترل کیفی دقیق پره های ثابت ردیف اول در زمان بازرسی عدممعمول قطعات مسیر گاز داغ و همچ نین عیوب بازسازی، در تخریب این قطعات و خسارت وارده موثر بوده است