سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: نخستین همایش ملی ادبیات فارسی و پژوهشهای میان رشته ای

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

نادره جهانگیری – استاد دانشگاه فردوسی مشهد
علی اصغر رستمی ابوسعیدی – عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
ستاره مجاهدی – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده:

تحلیل گفتمان کودکان یکی از حوزههای زبانشناسی و روانشناسی است. بازگویی داستان توسط کودک و تحلیل و بررسی آن می تواند پاسخ گوی بسیاری از سؤالات باشد. هدف این پژوهش بررسی دستور زبان داستان در کودکان ۷ و ۸ ساله دبستانی است. در این پژوهش از ترجمه داستان ساده گلدمن و وارن هاگن ( ۱۹۸۶ ) استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد موقعیت (جمله ۱) بیشتر از جملات دیگر توسط کودکانیادآوری شده است. حادثه و پایان در رتبه های بعدی قرار دارند. شناخت دستور زبان داستان می تواند در امر آموزش کودکان و ارتقا توانایی یادآوری مطالب مفید و مؤثر واقع شود.