سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: چهارمین کنفرانس ملی CNG

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

مجتبی چاجی – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک ساخت و تولید

چکیده:

گاز طبیعی ورودی به ایستگاه دارای رطوبت وموادناخالص می باشد و رطوبت موجود در گاز طبیعی مورد استفاده در سیستم های انتقال ایستگاه ها و خودروها یکی از عوامل موثر در خوردگی آسیب دیدن تجهیزات وکاهش عمر کاری آنها افزایش هزینه های تعمیرات و اتلاف زمان می باشد اگرچه گاز طبیعی بعد از استخراج پالایش شده و عواملی نظیر بخار آب سولفور، هیدروکربنهای مایع و سایر اجزایی که می تواننددر خوردگی یا از کارافتادن تجهیزات موثر باشند کنترل می شوند لیکن با توجه به حساسیت های موجود در ایستگاههای سوخت رسانی CNG از یک طرف و وجود دستگاههای نظیر کمپرسور های با نسبت تراکم بالا که می توانند رطوبت هرچند ناچیز موجود در گاز را بهنقطه شبنم و چگالش برسانند سبب شده تا استفاده از تجهیزاتی که ازگاز طبیعی رطوبت زدایی می کنند در ایستگاهها از اهمیت ویژه ای برخوردار گردد دلیل اهمیت رطوبت زدایی افزایش کیفیت گازخروجی و افزایش ارزش حرارتی آن است همچنین با توجه به بحث هدفمند شدن یارانه و صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های ناشی از آن استفاده از درایر با عملکرد مطلوب و مصرف انرژی بهینه اجتناب ناپذیر می نماید.