سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: چهاردهمین همایش ملی بهداشت محیط

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمد مردانی – دانشجوی فوق لیسانس مهندسی عمران محیط زیست دانشگاه شیراز
حمید کریمی جشنی – عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی جهاد کشاورزی فارس
ایوب کریمی – استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز

چکیده:

بحث آلودگی هوا و اثرات آن برموجودات زنده بالاخص انسان – و غیرزنده از اهمیت خاصی برخوردا راست تاثیرات تدریجی این پدیده در درازمدت و گاه در کوتاه مدت موجبات تلفات جانی بسیاری در جوامع رو به رشد شده است یکی از آلاینده های مهم که بعد از ذرات معلق به عنوان دومین آلاینده خطرناک دربحث آلودگی هوا شناخته می شود ترکیبات آلی فرار voc می باشد که بدلیل خاصیت سمی و سرطانی بیشتر ترکیبات آن از اهمیت خاصی برخوردار میب اشد یکی از عمده ترین منابع آلاینده که درهمه شهرها و راه های ارتباطی کشور وجود دارد جایگاه های سوخت گیری یا پمپ بنزین ها می باشد که در محوطه و اطراف این مکان ها غلظت بالای بخارات بنزینی و ترکیبات آلی فرار باعث تاثیرات منفی برسلامت افراد و حتی تاثیر بر گیاهان ودیگر اشیا می باشد مخازن بزرگ موجود در قسمت زیرین جایگاه ها درزمان خالی بودن از بنزین بصورت مایع از حجم زیادی بخار بنزین با غلظت بالا برخوردار می باشد درمواقع پرکردن این مخازن از بنزین بخارات بنزینی از مخزن خارج و در هوای آزادمنتشر می شود دراین تحقیق آزمایشگاهی با استفاده از سیستم بیوفیلتر یک ستون با ماده پرکننده شلتوک به بررسی بازدهی حذف بخارات بنزین پرداخته شد. با تغییر غلظت و دبی بخار بنزین ورودی و ثبت بازدهی حذف بهینه ترین وضعیت برای عملکرد این سیستم بدست آورده شد.