سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: چهارمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

حمیدرضا کاظمی بابادی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد
محمدصالح اولیاء – دانشیار دانشگاه یزد

چکیده:

منسوجات معمولا بزرگترین اقلام صادراتی کشورهایدرحال توسعه را تشکیل داده و گوی سبقت دربازار جهانی از آن منسوجی استکه کیفیتی مناسب و مطابق با سلیقه و خواست مشتری داشته باشد چنانچه منسوجی نتواندوظیفه خود را انجام دهد و عمر کافی نداشته باشد یا ازظاهر مناسبی برخوردار نباشد نه تنها بازارهای منطقه ای و جهانی بلکه رضایت مشتریان داخلی خود را نیز از دست میدهد بنابراین مفهوم وسیع کیفیت را رضایت وخواست مصرف کننده تعیین می کند هدف کنترل کیفیت تامین سیستمی موثر برای تمرکز تمام اقدامات شرکت یا کارخانه درجهت حفظ و بهبود کیفیت محصول و انجام امورتولیدی توزیع و خدمات دراقتصادی ترین سطحی که به رضایت مصرف کننده منجر شود می شود. بطور کلی بهبودکیفیت موجب کاهش هزینه افزایش سوددهی بهبود وضعیت رقابتی افزایش کارایی و کاهش ضایعات منابع نیروی انسانی تجهیزات انرژی مواد و سرمایه و صرفه جویی درمنابع انسانی ماشین آلات زمان و مواد اولیه می شود که همه این عوامل سبب افزایش و ارتقا بهره وری می گردد و دراین راستا انتظارمی رود درسالهای آینده مهمترین مساله مورد نظر شرکت های تولیدی صنایع نساجی بهبود کیفیت و ارتقا بهره وری باشد.