سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش بین المللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

سعیده بیاتی – دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت
مهران حق شناس – کارشناس ارشد مدیریت اجرایی EMBA
طیبه اسمعیلی –
شهاب الدین ابهری –

چکیده:

توریسم پزشکی نوعی از گردشگری است که درآن مسافرت به منظور درمان بیماریهای جسمی می باشد درایران با وجود کیفیت بالای خدمات درمانی وقیمت ارزان به علت نبود تبلیغات مناسب این صنعت هنوز جایگاه خود را بازار نیافته است و گامهای نخست را طی می کند درحالیکه دولت براساس برنامه ریزی های خود باید تا پاین برنامه چهارم توسعه ۳۰ درصد از نیازهای درمانی کشور را از طریق صدور کالا خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم کند از جمله رقیبان ایران درحوزه خلیج فارس می توان اردن ودبی را نام برد کشور اردن سالانه ۵۰۰ میلیون دلار درامد ارزی از توریسم درمانی دارد دبی از چند سال پیش شهرهای سلامت را راه اندازی کرده و با برخی از دانشگاه های معتبر دنیا برای توسعه این مراکز قرار داد بسته است توریسم پزشکی درسال ۲۰۱۰ درآمدی بالغ بر ۷ میلیارد درهم برای امارات داشته است ایران درسال ۸۳ تقریبا ۱۲ هزار بیمارخارجی پذیرش کرده است که این میزا ندرسال ۸۴ به ۱۷ هزار و پانصدنفررسید ولی متاسفانه آمار قابل اسنتاد ازدرآمدهای حاصل از جذب توریسم درمانی درسالهای اخیر وجود ندارد.