سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دومین کنفرانس سراسری اصلاح الگوی مصرف انرژی الکتریکی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

صادق صالحی – دانشگاه مازندران دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
آرزو محمدی – دانشگاه مازندران دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

چکیده:

ایران از دیرباز دارای تمدنی گسترده می باشد و در کاربرد فنون مختلف آسیابهای آبی، بادی جزء ملل پیشقدم مطرح بوده است و امروزه به عنوان یکی از کشورهای مهم در تامین انرژی جهان مطرح می باشد. بواسطه ی افزایش جمعیت، میزان مصرف انرژی در زمینه های مختلف افزایشی چشمگیر داشته، به نحوی که در سالهای اخیر متوسط مصرف انرژی (برق) در کشور سه برابر متوسط جهانی آن است و در میان سه بخش (صنعتی، تجاری،خانگی) بخش خانگی بیشتری سهم مصرف برق را به خود اختصاص داده است. بواسطه ی ارتباط نزدیک بحث فرهنگ و مصرف، بررسی فرهنگ مصرف درون خانواده ها موضوعی بس مهم است. شکل گیری رفتارهای مبتنی بر صرفه جویی به نحوه درونی شدن ارزشها و همچنین به شکل گیری نگرش های افراد در نهاد خانواده برمیگردد. لذا زنان به عنوان قشری که زمان بیشتری را در خانه سپری می کنند از جایگاه والایی در شکل دهی و اصلاح فرهنگ مصرف برخوردارند. بدین منظور هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی نقش زنان در بحث اصلاح الگوی مصرف برق می باشد و رد پی پاسخ به این سوال هستیم که زنان از چه جایگاهی در اصلاح الگوی فرهنگ مصرف برخورداند؟ آیا نسبت به مردان از نقشی پررنگ تر برخوردارند یا دارای سهمی مساوی اند؟ لذا این پژوهش در راستای سوالات مذکور، با تکیه بر روش تحلیلی-مقایسه ای و با تکیه بر نگرشی جامعه شناختی در پاسه به آنها می باشد.