سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: بیستمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

حمید فیروزبخش – کارشناسان مکانیک
مهرزاد بهزادی –
حمید جوادی –

چکیده:

در دنیای امروز، تکنولوژی به سمتی سوق داده شده است که ترجیح داده می شود از شیشه های بدون قاب، بیشتر استفاده گردد، از طرفی به جای جابجایی شیشهها توسط قاب، با ایجاد یک سوراخ و نصب دستگیره و یا قفل، عمل انتقال شیشه انجام می گیرد. از این رو ضروری است که آنالیز کاملی بر روی شیشه و منطقه سوراخ انجام شده تا ایمن بودن شیشه و افراد در مقابل شکست تأمین گردد . شیشه ای که در این تحقیق مورد تست و بررسی قرار می گیرد از نوع شیشه لمینت می باشد که از دو لایه شیشه با ضخامت ۶ میلیمتر و یک لایه چس ب لاستیکی از جنس پلیوینیلبوتیرال در بین دو لایه شیشه ساخته می شود. این نمونه را تحت تست فشار و خمش قرار داده و میزان کرنش های بدست آمده با استفاده از کرنش سنج ثبت می گردد و از طرفی دیگر شبیهسازی این نمونه تست ، در نرم افزارABAQUS انجام گرف ته و با همان بار اعمالی واقعی بر روی مدل بارگذاری گردیده و تحلیل انجام شده است . از کارهای انجام شده این نتایج استخراج شد که شیشه لمینت با ضخامت ۱۲ میلیمتر تحت یک نیروی فشاری۴/۷ کیلونیوتنی تخریب می گردد ک ه با داده های حاصل از تحلیل نرم افزاری همخوانی دارد و نیز شروع تر ک از لایه بالایی شیشه می باشد. در مورد تست خمش نیز نمونه تست تحت یک بار اعمالی ۷۳۰ نیوتنی و اعمال گشتاور ۲۰۰ نیوتن متری بر روی نمونه تخریب می گردد و شروع ترک از مرز مشترک دو لایه شیشه و در منطقه چسب می باشد