سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی علوم شناختی در تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

فرزاد رادمهر – دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد
سیدحسن علم الهدائی – دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد
سعید دانش آموز – دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده:

حافظه فعال، فضای کاری ذهنی تعریف می شود که شامل کنترل کردن، تنظیم کردن و پردازش فعال اطلاعات برای دستیابی به جواب در تکالیف شناختی پیچیده مانند حل مسائل ریاضی می باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده است که حافظه فعال نقش مهمی در حل مسائل ریاضی بازی می کند. پژوهشگران نشان دادند که دانش آموزان با حافظه فعال بالا در مقایسه با دانش آموزان با حافظه فعال پائین به طور معنادار عملکرد بهتری در حل مسائل ریاضی در مقاطع مختلف تحصیلی از خود نشان داده اند. پژوهش های انجام شده در ایران که در مقاطع راهنمایی، دبیرستان و در سطح ریاضیات عمومی دانشگاه صورت گرفته است، نقش حافظه فعال در عملکرد ریاضی را تأیید نموده است. اما چه در ایران و چه در خارج کشور پژوهش های اندکی بر روی طبیعت این رابطه صورت گرفته است.