سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمد منتظری – مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران
سیده مهدیه عمادی – مهندس حمل و نقل ریلی ، دانشگاه علم و صنعت ایران
منیره عزیزی – مهنندس حمل و نقل ریلی ، دانشگاه علم صنعت ایران

چکیده:

مترو پروژه ای بزرگ و اشتغالزا است که به جز صرفه جویی در مصرف سوخت ، وقت مردم و کاهش آلایندگی محیط زیست و ترافیک تهران ،اشتغال کلان ،مفید و سازنده برای اقتصاد کشور به ارمغان می آورد . در این تحقیق تعداد مشاغل مستقیم و غیر مستقیم اسجاد شده در زمان ساخت و یهره برداری از یک کیلومتر از خط متروی تهران با آمارگیری های مختلف و قضاوت های مهندسی به دست آمده است . در انجام این تحقیق ابتد ا مراحل نختلف ساخت با توجه به دامنه تعریف شده مشخص و سپس به جمع آوری آمار و اطلاعات از چندین مشاور و پیمانکار در خصوص نوع اشتغال و تعداد پرسنل و همچنین مدت زمان مورد نیاز برای هر شغل پرداخته شده و سپس تمامی اعداد و اطلاعات بدست امده پس از یکسان سازی واحدها به گرئهی دیگر از مشاوران و پیمانکاران با سابقه ارائه شد تا در خصوص صحت و سقم و درصد اطمینان انها ، بررسی کامل تری صورت گیرد. در نهایت تعداد مشاغل مستقیم ایجاد شده بر مبنای یک کیلومتر خط مترو و سپس در یک خط ۲۰ کیلومتری (طول یک خط به طور متوسط) محاسبه شد. این مقدار در دوره طراحی و ساخت یک کیلومتر خط مترو (در طول یکسال) سالانه تعداد ۷۷۱ نفر (یک خط ۲۰ کیلومتری مترو تعداد ۱۵۴۱۷ نفر) و در دوره بهره برداری از مسیر یک کیلومتری ۵۳ نفر (یک خط ۲۰ کیلومتری مترو تعداد ۱۰۶۰ نفر) می باشد. اشتغال زایی غیر مستقیم هریک از مراحل ساخت و بهره برداری حدود ۱۰ برابر مشاغل مستقیم ایجاد شده می باشد.