سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین همایش بین المللی مبدلهای گرمایی در صنایع نفت و انرژی

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

امین احمدپور – دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان،کروه مهندسی شیمی، آبادان، ایران
خشایار شکیبی – شرکت هم اندیشان انرژی کیمیا

چکیده:

آب یکی از عجیب ترین پدیده های آفرینش است. آب از دو عنصری که در دمای معمولی ، گاز هستند تشکیل یافته است. هیدروژن عنصری است که می سوزد ، در حالیکه اکسیژن برای سوزانیدن لازم است و این در حالی است که برای خاموش کردن آتش در بسیاری از موارد از آب استفاده می شود. آب یک سرمایه ملی است. تا بیست سال پیش مهمترین سرمایه ملی کشورها ، انرژی بود، اما در آینده ای نه چندان دور آب را با نفت معاوضه خواهند کرد. برای اینکه این تصور از آینده دور از ذهن نباشد ، کافی است به این نکته توجه کنیم که برای انرژی، به جز نفت، جایگزین های نه چندان ارزانتر در دسترس بشر است. اما جایگزینی برای آب فعلا وجود ندارد و امروزه تأکید بر صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی است. کمتر کارخانه ای است که با آب سروکار نداشته باشد و در عین حال آب ، مسأله ساز بسیاری از کارخانه هاست.بیشتر سطح زمین پوشیده از آب است. تخمین زده می شود که حدود ۴/۱ میلیارد کیلومتر مکعب آب در سطح زمین به صور گوناگون وجود دارد که بیشتر آن به صورت دریاها ، اقیانوس ها و کوه های یخی است. بشر تقریبا ۱% کل آب روی زمین را مورد بهره برداری قرار می دهد که به صورت آبهای سطحی (جویبارها، رودخانه ها و دریاچه ها) و یا آبهای زیر زمینی ( چشمه و چاه) مشاهده می شود. برخی از اثرات زیان بخش ناخالصی های آب شامل تولید رسوب در دستگاه های حرارتی و دیگ بخار و تولید بخار با کیفیت پایین است.رسوب گرفتگی می تواند باعث کاهش انتقال حرارت ، کاهش عمر مفید اجزاء و گاهی تعطیل کردن واحد گردد که در نهایت باعث کاهش محصول می شود. رسوب های توپر و محکم در بویلرها ضریب هدایت حرارتی در حدود ۵/۳ دارند در حالیکه رسوبهای متخلخل می توانند ضریب هدایت حرارتی را تا حدود ۱/۰ کاهش دهند و این بدان مفهوم است که برای ثابت نگهداشتن دمای آب یک بویلر می بایستی حرارت بیشتری به آن داد و هرچه که رسوب گرفتگی افزایش یابد، مقدار بیشتری حرارت لازم خواهد داشت که در نهایت به شکستگی لوله منجر خواهد شد. مواد در آب ، تحت شرایطی می توانند با بخار آب خارج شده و در مکانهای نامناسب ته نشین شوند. این امر در مورد سیلیس از اهمیت خاصی برخوردار است. سیلیس همراه بخار خارج شده و در اثر سرد شدن روی پره های توربین رسوب می کند که باعث کاهش راندمان می شود.