سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

مهدی بنافی – دانشجوی کاررشناسی ارشد
عبدالامیربک خوشنویس – استادیار دانشگاه تربیت معلم سبزوار

چکیده:

یکی از راه های کاهش پدیده جدایی از بین بردن اختلاف سرعت بین سیال و سطح جسم می باشد که ساده ترین روش برای آن چرخش سطح یک سیلندر دایره ای میباشد دراین تحقیق به بررسی دنباله سیلندر با مقطع دایره ای شکل پرداخته شده و اثرات چرخش سیلندربرروی دنباله آن مورد بررسی قرارگرفته است همچنین برهمکنش بین دنباله سیلندر و لایه مرزی ناشی از صفحه صاف پرداخته شده ست که دراین تحقیق سیلندر یکبارثابت و یکبارچرخان درنظر گرفته شده این آزمایش در تونل باد انجام شده است که مشخصات تونل باد به این صورت می باشد به منظور ایجاد جریان دراین آزمایشها از تونل باد مادون صوت سرعت ماکزیمم ۳۰ متربرثانیه و سطح مقطع ۴۰*۴۰cm2 و شدت اغتشاشات کمتر از ۰٫۱ درصد و برای اندازه گیری مشخصه های جریان از دستگاه جریان سنج سیم داغ دما ثابت استفاده شده است. دستگاه تونل باد و سیم داغ هر دو ساخت شرکت فراسنجش صبا می باشد سیلندرمورد آزمایش از جنس پلکسی گلاس و به قطر ۲۰mm می باشد این آزمایشات درسرعت ۲۰ متر برثانیه اندازه گیری شده است برای چرخش سیلندر از یک موتور سه فاز استفاده شده است دراین آزمایش سیلندر را در فاصله ۲۵mm از صفحه صاف قرار داده ایم و درایستگاه های به ترتیب x/d = 0.5 ,1, 1.5 , 2 , 2.5 , 3 , 3.5 پشت سیلندرx: فاصله پشت سیلندر و d:قطرسیلندر پروفیل سرعت را به دست آورده ایم