سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: نخستین همایش منطقه ای مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

فرهود شیرین زاده – مربی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
رضا افتخاری – دانشجوی دکترای هوافضا- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

چکیده:

در کار تحقیقاتی حاضر کسکید پره های یک کمپرسور محوری موردتحلیل عددی وآزمایشگاهی قرار گرفته است. مدل شامل ۳ پره روتور یک کمپرسور محوری می باشدکه دارای هندسه و پروفیل یکسانNGTE 10C4/30C5 بوده و به صورت موازی با نسبت طول وتر به گام پره ۱٫۲ و ۰٫۸ مورد بررسی قرار گرفته اند آزمایشات در یک تونل باد مادون صوت دمشی انجام پذیرفته و قبل از انجام آن، اصلاحات در قسمت خروجی تونل جهت نصب قسمت آزمون جدید، مناسب برای تست کسکید، طراحی و سپس ساخته شده است. سطوح مکش و فشار پره مورد تست به تَپینگ های مناسب فشار مجهز گردیده تا از طریق شیلنگ های رابط به ترنسدیوسرهای فشار متصل گردند. آزمایشات در موقعیت فاصله های مختلف بین پره ها انجام پذیرفته و در هر مرحله از تست، پروفیل سرعت روی سطوح مکش و فشار در موقعیت های طولی مختلف و توزیع فشار سطحی اندازه گیری شد. به موازات انجام آزمایشات، تحلیل عددی جریان نیز برای حالت های مختلف انجام شده و نتایج حاصل با هم مقایسه شده است. ترکیب نتایج حاصل از دینامیک سیالات عددی و اندازه گیری های آزمایشگاهی ابزار قدرتمندی برای شبیه سازی، طراحی وبهینه سازی را در اختیار قرار می دهد