سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نوزدهمین همایش سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

محمد اسحقی گرجی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ، دانشگاه تربیت معلم سبزوار
امیربک خوشنویس – استادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت معلم سبزوار

چکیده:

در این مقاله تجربی ، جریان در پشت یک مدل کامیون با سطوح صاف و زبر مورد بررسی قرار گرفته است.این مدل ، دوبعدی و به طول و عرض ۳۰ میلیمتر و شکل ۱ نمای شماتیک آن را نشان می دهد. همانطور که بیان شد ، در این مدل از دو سطح صاف و زبر استفاده شده که به منظور ایجاد سطح صاف ، از چسب نواری ، و جهت ایجاد سطح زبر، از کاغذ سنباده روی مدل استفاده شده است. برای راحتی کار،این مدل بصورت یک بعدی بررسی می شود.به منظور شبیه سازی جریان سیال ، از تونل باد مدار باز و دمشی استفاده شده است که دارای حداکثر اغتشاشات اسمی ۰٫۱ درصد می باشد. سرعت سنج مورد استفاده در این تحقیق از نوع سیم داغ بوده و توانایی اندازه گیری سرعت لحظه ای را دارد.سرعت مورد مطالعه بر روی مدل ها ، ۱۰ متر بر ثانیه می باشد.در این آزمایش ، پروفیل های اغتشاشات در ۵ ایستگاه مختلف در پشت مدل انجام شده است.نتایج این تحقیق نشان می دهد که میزان اغتشاشات سرعت پشت مدل به دلیل زبری سطح افزایش می یابد و تفاوت پروفیل اغتشاشات در موقعیت نزدیک مدل بین حالت زبر و صاف بیشتر است و در موقعیت های دورتر این پروفیل ها به هم نزدیکتر می شوند. همچنین در موقعیت های دورتر در پشت هر دو مدل ، پروفیل اغتشاشات یکنواخت تر شده و تغییرات آن به تدریج از بین می رود