سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: بیستمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

شهاب الدین خوارزمی – دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف
محمدامین شمس درخشان – دانشجوی کارشناسی ارشد
علی حاجیلوی بنیسی – دانشیار دانشگاه صنعتی شریف
علی اصغر مظفری – استاد دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

درتوربوچارجینگ برای جلوگیری از افزایش بیش از حدفشار تقویت از روشهایی ا زجمله استفاده از دریچه فرار استفاده می شود دراین پژوهش یک موتور توربوچارجری گازسوز مورد مطالعه تجربی قرارمیگیرد نتایج نشان میدهند با بازشدن دریچه فرار فشار تقویت برحسب سرعت موتور با نرخ کمتری افزایش یافته و سپس ثابت می شود همچنین با بازشدن دریچه فرار بازده حجمی افزایش یافته و بعد ثابت مانده و سپس کاهش می یابد این توربوچارجر جدا ا زموتور نیز آزمایش شده و اثر دریچه فرار برعملکرد آن بررسی می شود نتایج نشان میدهد دریچه فرار توربوچارجر مورد ازمایش درسرعت ۷۰۰۰۰rpm باز می شود و با بازشدن دریچه فرار نسبت فشارتوربینکاهش یافته و نسبت فشارکمپرسور ثابت می ماند.