سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

مسعود پدرام – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار
امیربک خوشنویس – استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار
علی گل نژاد – استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار

چکیده:

بعلت اهمیت مطالعه دنبال اجسام حجیم و تعیین صحیح مقدار ضریب پسا با استفاده ازروشهای تجربی دراین تحقیق به مطالعه اثرات سیم اغتشاش ساز مربوط به ایرفویل NACA0012 روی دنباله آن پرداخته شده است دراین تحقیق با استفاده از سیمهای جنس مسی که دارای قطرهای ۱، ۰٫۵ و ۱٫۵mm میباشند و برروی ماکزیمم ضخامت ایرفویل نصب می شوند برای درهمی جریان استفاده می شود و درنهایت پروفیل سرعت متوسط دنباله پشت ایرفویل با سیم اغتشاش ساز نصب شده روی برگه هوابر و بدون سیم اغتشاش ساز مقایسه می گردد. به منظور شبیه سازی جریان سیال از تونل بادی مدار باز و دمشی استفاده شده است که دارای حداکثر شدت اغتشاشات اسمی ۰/۱% می باشد سرعت سنج استفاده شده دراین تحقیق از نوع سیم داغ بوده و توانایی اندازه گیری سرعت لحظه ای جریان را دارد مدل برگه هوابر استفاده شده دراین تحقیق NACA0012 بوده و دارای طول خط وتر ۳۰cm و ضخامت ۳۰mm می باشد داده برداریها در پنج مقطع طولی درپشت ایرفویل انجام شده x/c=0.,1/16,1/8,1/4,1/2,1,5/4 و پروفیل سرعت متوسط برای سرعت جریان آزاد ۲۰ متر برثانیه بدست آمده است. از نتایج بدست آمده دراین تحقیق می توان درصنایع هوافضا و اتومبیل سازی استفاده کرد.