سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس تخصصی بیمه الکترونیکی

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

باقر کرد – استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلو
علی میرشفیعی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه سیستان و بلوچست
حسام الدین ساروقی – دانشجوی کارشناسی ارشد MBA ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده:

رشد روز افزون استفاده از اینترنت هم از سوی کاربران و هم از سوی مؤسسات تجاری، به دلیل کاهش هزینه ی ارائه ی خدمات برای سازمان ها و ارتقای مطلوبیت استفاده از این خدمات برای کاربران، سبب گشته است تا سازمان ها تمام یا بخشی از فعالیت های تجاری خود را به شکل الکترونیکی و با استفاده از اینترنت انجام دهند. در این میان بخش خدمات نسبت به بخش تولید از پتانسیل مناسب تری برای ایجاد ارتباطات الکترونیکی بین سازمان و مشتری برخوردار است. در بخش خدمات شرکت های ارائه دهنده ی خدمات بیمه ای در مقایسه با دیگر شرکت ها، نتوانسته اند به صورت کارآمد به این مهم دست پیدا کنند که از مهمترین دلایل آن می توان به ماهیت صنعت بیمه و نیازمندی این صنعت به ارتباطات چهره به چهره اشاره کرد. پژوهش حاضر به بررسی وضعیت سازمان های ارائه دهنده ی خدمات بیمه ای الکترونیکی می پردازد. بر این اساس پس از معرفی صنعت بیمه و خدمات ارائه شده در این صنعت در بخش اول پژوهش، به لزوم استفاده از اینترنت و تجارت الکترونیک در ارائه ی این نوع خدمات به شکل الکترونیکی جهت کسب مزیت های رقابتی برای شرکت های بیمه ای پرداخته می شود. در بخش سوم به نحوه ی ارائه ی این نوع خدمات الکترونیک و مدل های کسب و کار موجود در شرکت های منتخب پرداخته شده و در ادامه ، در بخش چهارم به مشکلاتی که این مؤسسات در استقرار بیمه الکترونیکی و بکارگیری مدل های کسب و کار مربوطه پیش رو داشته اند، اشاره می شود. در پایان پس از جمع بندی موارد اشاره شده، پیشنهاداتی جهت گزینش مدل های کسب و کار مناسب صنعت بیمه و پیاده سازی این مدل ها در شرکت های بیمه ای ایران ارائه خواهد شد.