سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نهمین همایش ملی تونل

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

محمدرضا مرادی – کارشناس ارشد استخراج معدن
ابراهیم فتحی – کارشناس ارشد مکانیک سنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
روح الله طالبی – کارشناس ارشد مکانیک سنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

به کارگیری رودهدر برای حفاری تونل در سنگ با مشکلات و محدودیت های خاصی همراه است به همین دلیل ارزیابی دقیق شرایط زمین شناسی و خصوصیات ژئومکانیکی توده سنگ برای تخمین راندمان حفاری و فرسایش مته اهمیت زیادی پیدا می کند درهر پروژه به منظور انتخاب رودهدر مناسب معمولا تحقیقاتی در زمینه پیش بینی راندمان حفاری فرسایش ابزار و هزینه های راهبردی ماشین انجام می شود اما همواره تنوع شرایط زمین شناسی و تغییرات غیرقابل پیش بینی پارامترهای توده سنگ در طول مسیر تونل باعث کاهش راندمان و بعضا توقف حفاری به وسیله رودهر می شود از جمله این عوامل می توان به تغییرات ناگهانی مقاومت سنگ ، تناوب لایه های سخت و نرم درصد بالای کوارتز در سنگ و وجود آب زیرزمینی اشاره نمود. توانایی رودهردها برای حفاری درسنگ سخت به وسیله عواملی نظیر مقاومت ابزار حفاری برای تحمل نیروی محوری و مقاومت کربور تنگستن در مقابل ضربه و گرمایی که دراثر حفاری در سنگهای حاوی سیلیس بوجود می آید کنترل می شود.