سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی سازه، راه، معماری

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

جبارعلی ذاکری – دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران
سعید محمدزاده – استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران
نیما رفیعی – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری

چکیده:

امروزه یکی از جدیدترین روشهای طراحی بستر ریلی استفاده از مخلوط آسفالتی گرم درساختار سازه خط به روشهای گوناگون است کشورهایی مانند ایالات متحده آلمان ژاپن ایتالیا اسپانیا و فرانسه از پیشگامان کاربرد این مخلوط درساختارریلی خطوط جدید خود می باشند البته دربرخی از این کشورها کاربرد مخلوط آسفالتیگرم هنوز بصورت آزمایشی بوده ولیدرکشور های ی مانند آلمان و ژاپن از این مخلوط درساختار ریلی بطور کامل استفاده می شود با توجه به اثرات مثبت کاربرد مخلوط اسفالتی گرم درراه آهن بویژه در خصوص افزایش طول عمر خط و کاهش در هزینه های تعمیر و نگهداری درآینده کاربردی این مخلوط درراه آهن بیش از پیش خواهد شد دراین مقاله با کمک نرم افزار اجزا محدود KENTRACK که جهت تحلیل و بررسی ساختار بستر ریلی تهیه شده است تاثیرنوع خاک بستر را برروی عمر خط آهن با لایه آسفالتی مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته و نتایج حاصل ازان با خط آهن سنگدانه ای مقایسه خواهد شد.