سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی ترافیک و ایمنی

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

مصطفی اکبری مطلق – کارشناس شهرسازی، دانشگاه یزد، کارشناس مدیریت توسعه و پژوهش شهرداری م
غلامرضا عباس زاده – دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، رییس گ

چکیده:

روانشناسان محیط معتقدند که منظر شهری مناسب و زیبا در حاشیه معابر و خیابان های شهر اثر مثبتی بر کاهش فشار روانی بر رانندگان داشته و موجبات کاهش سرعت را فراهم می آورد. عموماً کاهش تمایل به سرعت در رانندگی یکی از فاکتورهای کاهش در نرخ تصادفات پیاده و سواره است. بر پایه نتایج به دست آمده از احداث آزادراه ها و سبزراه ها، محققان این نظریه را ارائه می کنند که سبزراه ها یا قسمت هایی از مسیر که از لحاظ منظر شهری ارتقا یافته اند به نظر ایمن تر از آزادراه ها یا خیابان ها قبل از ارتقا منظر شهری به نظر می رسند. این مقاله اثرات بهبود منظر شهری بر رفتار رانندگان را از طریق تجزیه و تحلیل آمارهای چند کلانشهر جهان مورد پژوهش قرار داده است. یافته ها بیانگر آن هستند که مسیرهای سبز و دارای منظر مطلوب تا حد قابل ملاحظه ای ایمن تر از مسیرهای بدون منظرسازی می باشند. در نهایت توجه به آرام سازی ترافیک شهری و مبحث سرعت ۳۰ در محلات مسکونی، نهادینه ساختن ضوابط و مقررات منظرسازی خیابان در طرح ها و برنامه های شهری و توجه ویژه به حمل و نقل عمومی در شهرها، به عنوان اصلی ترین عوامل موثر بر ارتقای ایمنی در ترافیک شهری ارائه شده است.