سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین کنفرانس مهندسی برق و الکترونیک ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

ابوالفضل عینی – دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت
احمد غلامی – قطب علمی اتوماسیون و بهره برداری از سیستمهای قدرت

چکیده:

استفاده از راکتورها در خطوط هوایی برای جلوگیری از اضافه ولتاژ در سمت بار درمواقع کم باری یا قطع بار در شبکه های انتقال امری متداول می باشد به علت وجود تفاوت های ساختاری در خطوط هوایی و خطوط کابلی زیرزمینی لزوم بررسی اضافه ولتاژ ها به ویژه در مواقع کلیدزنی به شدت احساس می شود این مقاله به بررسی اضافه ولتاژهای ناشی از کلیدزنی در خطوط ترکیبی خطوط هوایی ترکیب شده با خطوط کابلی در سطوح ولتاژ بالا و با حضور راکتورهای موازی به عنوان جبران ساز می پردازد دراین خطوط برای بهره برداری مناسب به خصوص هنگامی که بخش کابلی آن طولانی باشد جبران سازهایی در نقاط مختلف نصب می گردد دراین مقاله تاثیر جبران ساز ها و محل نصب آن ها برتعدیل این نوع از ا ضافه ولتاژ ها بررسی شده است. محل کلید ها نیز در میزان دامنه اضافه ولتاژ تولیدی موثر است که دراین مقاله با استفاده ازنرم افزار PSCAD شبیه سازی شده است.