سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: سومین همایش ملی مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

چکیده:

پس از ساخت و تکمیل کانالها و زهکشها و سازه های مربوط و با سپری شدن نسبی مشکلات استقرار مدیریت بهره برداری و نگهداری فقدان سازوکار اجتماعی و میزان اهمیت آن روشن شده است و از طرف دیگر دولت برای ساخت و ایجاد شبکه های ابیاری مدرن و همچنین نگهداری و تعمیرات آنها هزینه های سنگینی را متقبل شده و می شود ولی بعد از ساخت شبکه ها در اغلب موارد کفه ترازوی تامین مالی شبکه ها متوازن نیست و همواره درامد حاصل از فروش آب از هزینه های سالانه شرکت کمتر است این موضوع عوامل متعددی دارد که قسمت مهمی از آن مربوط به رفتار بهره برداران می باشد از سوی دیگر مسائل متنوعی در میزان حس مالکیت بهره برداران و رفتار آنها نسبت به شبکه های ابیاری تاثیر گذار است که سطح پایین اطلاعات مردم در خصوص مباحث مختلف مربوط به شبکه ها و میزان رضایت آنان از جمله مولفه های مرتبط است دراین مقاله ضمن بررسی کیفی مربوط به بعضی از عوامل موثر در رضایتمندی بهره برداران از شبکه ها به ارائه قسمتی از مطالعات انجام شده درمورد میزان رضایت بهره برداران از شبکه های نسبتا مدرن پرداخته شده و بعد از ذکر عواملی که در نارضایتی بهره برداران نقش داشته قسمتی از آنان با عنوان عوامل عملکردی مورد بررسی بیشتری قرارگرفته و نتیجه گیری لازم به همراه پیشنهاداتی برای افزایش رضایتمندی مربوطه ارائه گردیدها ست.