سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

رودین علیپور حیدرلو – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
سعید خوش نیت – دکتری معماری عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه،

چکیده:

در نظام آموزشی کشورمان،امکان فراهم آوردن زمینه ای جهت خلاقیت کودک در نظر گرفته نمی شود ، در حالی که خلاقیت در زندگی فردای کودک نقش بسیار سازنده دارد و این کودک خلاق است که می تواند در جهان نقش بسزایی داشته باشد.آنچه مسلم است اینکه معماری می تواند حس کنجکاوی و خلاقیت را بر انگیزد ، استفاده از ابزار های مشخصی همچون مصالح ، فرم ، بافت و رنگ می توان به غنای حسی افزود .فرم و رنگ به عنوان عنصر تفکیک ناپذیری در طبیعت معماری تاثیر فراوانی بر روحیه و رفتار کودک دارد و حالات روانی و عاطفی آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد . این دو عنصر در کالبد معماری آموزشی انکارناپذیر است.لذا هدف این مقاله تلاش در جهت دست یافتن به آفرینش فضایی لذت بخش برای کودکان به منظور شکوفایی و پرورش خلاقیت می باشد.