سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: کنفرانس بین المللی شهروند الکترونیک و تلفن همراه

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

زهره مظفری – دانشجوی نرم افزار کامپیوتر، دانشکده فنی ومهندسی تربت حیدریه
نرجس عبدالهی خزان – دانشجوی نرم افزار کامپیوتر، دانشکده فنی ومهندسی تربت حیدریه
علیرضا صالحان – عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر، دانشکده فنی ومهندسی تربت حیدریه

چکیده:

تلفن همراه امروزصرفا یک وسیله ارتباط صوتی بین کاربران نیست و کاربردهای مختلفی پیدا کرده است. به عبارت دیگر استفادهاز تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت و بهر هگیری از تمامی ظرفیت های شبکه جهانی وب، حتی تماشای فیلم ب هصورت آنلاین،توسعه یافته و تلفن همراه تبدیل به وسیله ای برای مدیریت اطلاعات فردی و پایانه اطلاعاتی و پایگاه سرگرمی و تفریح شده است کهو چند رسانه ای (SMS) کاربردهای گسترده و نق شهای متعددی دارد؛ از جمله مکالمه تلفنی، ارسال و دریافت پیام ب هصورت متنبرنامه ریزی و مدیریت برنامه های شخصی، تجارت و بازرگانی، نظارت ،GPS دریافت اطلاعات از اینترنت، مکان یابی از طریق ،(MMS)بر افراد از طریق امکان دسترسی فارغ از زمان و مکان و سرگرمی به صورت آفلاین و آنلاین. یکی از قابلیت هایی که طی دهه گذشتهدر این شبکه ها فراهم آمده است، امکان مبادله انجام فعالیتهای تجاری از طریق گوشی های تلفن همراه است. این قابلیت کهسرویس تجارت در تلفن همراه نام دارد، نه تنها صدمه ای از لحاظ کارایی شبکه های تلفن همراه وارد نکرده است، بلکه باعثرونق اقتصادی و شکوفایی تولید و نهایتا اشتغال زایی بیشتر در کشورهای استفاده کننده شده است. در این مقاله سعی شده استتا با بررسی قابلیتهای تلفن همراه، مزایا و معایب تجارت از طریق این تکنولوژی مورد بررسی قرار گرفته تا شاهد رشد چشمگیراستفاده از این نوع تجارت در آینده ای نزدیک در ایران باشیم.