سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

نسترن احمدی مرند – دانشجوی کارشناس ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز
لیدا بلیلان اصل – عضو هیات علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

چکیده:

امروزه صنعت گردشگری در دنیا، یکی از منابع مهم درآمد و در عین حال از عوامل موثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان، حائز جایگاه ویژه ای است، از این رو بسیاری از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده، در پی افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این فعالیت بین المللی اند. گردشگری دارای زیر ساخت های فراوانی است که در واقع اصول توسعه و پیشرفت آن در هر منطقه ای را شکل می دهند. از طرفی اقدام به هر کاری، از جمله مسافرت تابعی است از انگیزه هایی که رویاها و خواست های مسافران سرچشمه می گیرد. این خواست ها و رویاها بر تصمیم به سفر و انتخاب مقصد از سوی توریست مستقیما تاثیر می گذارد. معماری از جمله عناصری است که نقشی بی بدیل در ساخت، رونق و موفقیت این زیرساختها در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر توسعه ی گردشگری دارد. معماری صنعتی است عظیم که در کنار صنعت عظیم و گسترده گردشگری نقش لازم و ملزوم همدیگر را پیدا کرده و به نوعی در تکامل و موفقیت یکدیگر تاثیر گذارند. این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بنیادی دو صنعت عظیم معماری و گردشگری به روش تحلیلی توصیفی صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که معماری نقش اساسی در بین جاذبه های گردشگری بازی می کند و بخش عمده ای از گردشگران به جهت دیدار از آثار معماری و تجربه فضاهای جدیدی که معماری همراه با خلاقیت و تکنولوژی های جدید در اختیار آنها میگذارد وارد جامعه ی میزبان می شوند.