سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری

تعداد صفحات: ۲۵

نویسنده(ها):

شهین خلیلی – دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک،موسسه آموزش عالی نور طوبی
علیرضا قنادان – استادیار دانشگاه نور طوبی

چکیده:

تجارت الکترونیکی یا کسب و کار الکترونیکی به عنوان یکی از نشانه های جامعه اطلاعاتی، ناشی از تاثیر فناوری اطلاعات بر ابعاد مختلف کسب و کار میباشد و میتواند سهم قابل ملاحظه ای در افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت های کسب و کار ایفا نماید. از طرفی معضلات ناشی از شکاف دیجیتالی در سطح جهانی، موسسات علمی و تحقیقاتی را بر آن داشته است تا با ارائه مجموعه ای از ابزارهای ارزیابی و سنجش آمادگی الکترونیکی و به دنبال ان امادگی تجارت الکترونیکی به بررسی وضعیت کسب و کارها در جوامع مختلف بپردازند، به نحوی که از این طریق بتوان وضعیت کشورها و جوامع مختلف را سنجیده و برای رفع شکاف های موجود برنامه ریزی نمود. قابلیت تطبیق با بازار و نیاز روز، چیزی است که از یک ساختار بزرگ و تو در تو ساخته نیست و در نتیجه برای پیشرفت سریع و ارائه محصولات جدید، تنها راه موثر ایجاد و توسعه شرایطی است که فعالیت های اقتصادی کوچک و متوسط بتوانند تاسیس شوند و رقابت کنند. در این پژوهش امادگی تجارت الکترونیکی توانایی یک سازمان کوچک و متوسط برای پذیرش، استفاده و بهره گیری موفقیت امیز از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی از قبیل تجارت الکترونیکی است. برای ارزیابی آمادگی تجارت الکترونیکی مدل‌های متفاوتی وجود دارد که شاخص‌ها و روش‌های متفاوتی را برای سنجش میزان آمادگی ارایه داده‌اند. وجود مدل‌های ارزیابی آمادگی تجارت الکترونیکی موجب برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای ورود هوشمندانه به عصر اطلاعات و فراهم‌ کننده بستر نظارت بر عملکرد بخش های مختلف کسب و کار است. از این رو با توجه به ضرورت موضوع، که به ان اشاره شد، در این پژوهش سعی میشود با مروری بر ادبیات امادگی الکترونیک، تجارت الکترونیک و امادگی تجارت الکترونیک، انواع مدلها ی ان در سازمانهای کوچک و متوسط بررسی و مقایسه شود.