سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

علی مختاری – استادیار- دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه گلستان

چکیده:

مهم ترین بحث در استفاده از سیستم پیل سوختی پلیمری در خودرو بویژه زمانی که با محدودیت فضا و وزن مواجه باشد نحوه تامین هیدروژن می باشد که روش تبدیل سوخت به هیدروژن یکی از این روش ها می باشد. در این مقاله ضمن بررسی سوابق بکارگیری مبدل سوخت (با نگاه ویژه به متانول) در خودروهای پیل سوختی، اجزای تشکیل دهنده این سامانه معرفی شده است و محاسبات فنی (از لحاظ وزن، حجم و قیمت) بر اساس مشخصات عملیاتی یک خودرو با توان مصرفی ۱۵ کیلو وات و سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، پیل سوختی با توان ۱۵ کیلو وات و مصرفslpm13 بر کیلو وات، جهت طی مسافت ۵۰۰ کیلومتر صورت پذیرفته است. درنهایت به کمبودها و توانایی های کشور در زمینه دستیابی به دانش فنی این سامانه اشاره شده است