سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش منطقه ای عمران و معماری

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

غلامعلی بهزادی – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا… آملی
مریم عالی نژاد – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نقل دانشگاه غیرانتفاعی شمال

چکیده:

طراحی معماری شهرها بخشی از هنر سازمان دادن به فضای کالبدی است که با رشته های مختلف علمی و هنری مانند جغرافیا برنامه ریزی شهری معماری منظر، مهندسی ترافیک و حمل و نقل روانشناسی جامعه شناسی و اقتصاد سروکار دارد بخش عمده ای ازمشکلات شهری نظیر ترافیک انواع الودگی اختلالات روانی و … ناشی ازطراحی نامناسب شهری در بخشهای مختلف بخصوص شبکه معابر می باشد طراحی فنی و معمارانه خود ضمن زیبا کردن چهره شهر در کاهش مشکلات ترافیکی بروز خشونت ها و سایر ناهنجاری ها ی اجتماعی تاثیر گذارخواهد بود. با افزایش ابعاد و وسعت کلان شهرها ترکیب انواع شهرک ها و حومه ها توسعه بزرگ راه ها ترکیب انواع حرکت سواره و پیاده افزایش سرعت در فضای شهری توسعه ساختمان های بلندمرتبه توسعه و تنوع وسایل حمل و نقل و مانند اینها شرایط نوینی پدید امده است که تحقق اهداف و موازین زیبا شناختی را در سیمای شهرها بسیار دشوار کرده است علاوه بر اینها دخالت نیرومند نیروهای اقتصادی سیاسی و اجتماعی در حیات شهرهای بزرگ از جمله عواملی است که بااهداف برنامه ریزی های شهری در تضاد قرار می گیرد. در بسیاری از شهرهای دنیا کف سازی مسیرهای پیاده سازماندهی نحوه استقرار بافتهای شهری فضاسازی مناسب و صحیح معابر نماهای بیرونی کوچه ها خیابان ها ساختمان ها طراحی علائم شهری طراحی شبکه های ارتباطی چیدمان هندسی ت فضایی مسیرهای پیاده میادین پاک ها بوستانها ورودی ها وهمین طور سازمان دادن علائم و تجهیزات محور پیاده استفاده مناسب از نرده و میله های راه بند تجهیز ایستگاههای تاکسی و اتوبوس تابلوها و پلهای عابر پیاده می تواند اثر مثبت روی شهروندان و استفاده کنندگان از محیط های شهری داشته باشد. دراین مقاله المانهای معماری معابر و بناهای شهری برکاهش مشکلات ترافیکی شهرها مورد بررسی قرار میگیرد.