سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی هیدروژن و پیل سوختی

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

محمدعلی سالاری – مدیر عامل شرکت پیلار انرژی
شیما ویسی – دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
مهدیه عربشاهی دلویی – دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
علی ویسی – کارشناس قیمت گذاری در سازمان خصوصی سازی

چکیده:

بخش حمل و نقل از جمله بحرانی ترین بخش های کشور در مصرف انرژی است. در این بخش مصرف انرژی به شدت افزایش یافته که عمدتا به دلیل تولید بسیار بالای خودرو در سال های اخیر و قیمت نازل سوخت بوده است. این مساله باعث شده است تا مصرف سرانه انرژی کشور در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بسیار بالا باشد، این امر علاوه بر تخریب محیط زیست و کند نمودن روند توسعه پایدار ، هزینه بسیار هنگفتی را بر اقتصاد ملی تحمیل نموده است. در این تحقیق سعی بر این بوده که عملکرد پیل سوختر و مزیت معاسب ان به صورت عملی و به لحاظ اقتصادی روی یک موتور سیکلت بررسی شود لذا تمرکز روی جایگزینی پیل سوختی در جهت کاهش الاینده های زیست محیطی می باشد، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به معایب موتور سیکلت های بنزین سوز(به لحاظ انتشار الاینده های زیاد) می توان نتیجه گرفت که برنامه ریزی برای استفاده از موتور سیکلت های پیل سوختی در یک بازه بلند مدت و تولید در مقیاس انبوه می تواند صرفه اقتصادی به همراه داشته باشد.