سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش منطقه ای مهندسی عمران با رویکرد توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

محسن هاشمی –
محمدعلی کرونی –

چکیده:

امروزه مهمترین عوامل موفقیت و جذابیت راه آهن، سرعت، دقت، امنیت و آسایش آن است و بدون وجود هرکدام از این خصوصیات، شبکه ریلی کارائی لازم را نخواهد داشت. برتری های حمل و نقل ریلی نسبت به سایر شقوق حملو نقل، زمانی بیشتر آشکار می گردد که ترکیبی از راه آهن برقی، خطوط و قطار سریع السیر و تونل های طویل ریلی با یکدیگر آمیخته شوند. در این میان تونل های طویل ریلی دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند که کوتاه شدن مسیرو به تبع آن کاهش زمان سفر و نیز افزایش ظرفیت حمل و نقل بار و مسافر از آن جمله می باشند. سالیان متمادی بحث حمل سریع مسافر و کالا با کمترین آثار منفی زیست محیطی و ایمنی و آسایش بیشتر نسبت به خطوط جاده ای در کریدور تهران – شمال با طرح یک مسیر ریلی سریع السیر مطرح بوده است. این مهم بدون احداث تونل آن هم ازنوع تونل های عمیق و طویل ریلی با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه در طول مسیر مذکور میسر نمی باشد. با توجه به وسعت کشور، فاصله شهرها و تمرکز جمعیت در کوهپایه ها و ارتفاعات سلسله جبال البرز و زاگرس، استفاده ازخطوط ریلی آن هم از نوع پرسرعت ، بدون استفاده از تونل های طویل و عمیق امکان پذیر نیست. با توجه به حجم انبوه مسافران و بار که در ماه های مختلف سال در مسیر تهران – شمال در حال تردد می باشند، ایجاد و توسعه شبکهحمل و نقل ریلی به طور واضحی خودنمایی می کند. در این راستا توجه به راه ارتباطی مناسب و البته پاسخگو بهحجم تقاضای مسافران، ایجاد مسیر ریلی جدیدی را به منظور دسترسی به استان های شمالی کشور و تسهیل این ارتباط پر رنگ تر از همیشه می گرداند. این خط ریلی اقتصاد دو سوی البرز را بهم پیوند می زند و این اجازه را خواهدداد که با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در حداکثر ۳۰ دقیقه از تهران به آب های دریای خزر رسید. این بدین معنی ۳ ساعته در زمان غیر شلوغ و ۵ ساعته در زمان های شلوغ به نیم ساعت تقلیل پیدا خواهد کرد و / است که فاصله ۵ لذا صرفه جویی کلانی در مصرف سوخت و همچنین وقت مردم را به ارمغان خواهد آورد. در این راستا ایده ایجادمترواتصال سریع السیر در جهت ارتباط با استان های شمالی کشور طرحی نو می باشد که در این مقاله به مطالعات مقدماتی و مباحث پیرامون آن که شامل مطالعات راهبردی، امکان پذیری و مسیریابی اولیه می باشد؛ توجه گردیده است.