سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش گردشگری و توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

مرتضی یزدانی – دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه اصفهان، دانشکده اقتصاد و علوم

چکیده:

صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید. رشد و توسعه صنعت توریسم در ایران به عنوان یکی از راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی و متنوع سازی منابع درآمد کشور، باید بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور قرار گیرد. در این مطالعه برای بررسی میزان و چگونگی ارتباط گردشگری با رشد اقتصادی از روش های رگرسیونی و آماری بهره گرفته شده و تاثیر پذیری رشد اقتصادی از ورود گردشگر به کشور مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور از داده های سری زمانی سالانه طی دوره زمانی ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۸ استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که صنعت گردشگری تاثیر قابل ملاحظه ای بر رشد اقتصادی و شاخص قیمت ها در کشور دارد. به طوری که به ازای هر یک درصد تغییر درورود گردشگر باعث افزایش ۰/۲۵ درصدی در رشد اقتصادی و۱/۱ در صدی در رشد قیمت ها می شود. لذا اگر برنامه ریزی و مدیریت صحیحی در این زمینه صورت بگیرد می تواند کمک زیادی به رشد و توسعه پایدار در کشور بنماید.