سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: ششمین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

احمد فراهانی – دانشجوی کارشناسی ارشد زلزله، دانشگاه صنعتی شیراز
محمدعلی هادیان فرد – استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی شیراز
حسین رهنما – استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی شیراز

چکیده:

در سال های اخیر تسلیحات انفجاری مخصوصا خودروهای بمب گذاری شده، با توجه به دسترسی نسبتا آسان به این تسلیحات و نیز به اطلاعات مربوط به کاربری آن ها به گزینه ای پرکاربرد برای انواع عملیات های تروریستی تبدیل شده است و بارگذاری انفجاری را به یکی از مخاطرات و ملاحظات اصلی و مهم در طراحی سازه تبدیل نموده اند. در مقایسه با دیگر مخاطرات، در بارگذاری انفجاری با مسایلی از جمله سرعت بالای بارگذاری و میزان بیشینه فشار جانبی بسیار زیاد، روبرو هستیم که این مسایل باعث ایجاد تفاوت هایی در نحوه تاثیر مشخصات سازه ای بر پاسخ سازه در این شرایط می شود. یکی از مهم ترین پارامترهایی که در تحلیل و طراحی سازه، مورد توجه قرار می گیرد، پریود سازه است. اثر این پارامتر در میزان بار وارده و تحلیل سازه، تحت انواع دیگر بارگذاری مانند زلزله، بارها مورد توجه و بررسی قرارگرفته است، اما از اثر آن در هنگام بارگذاری انفجاری اطلاعات کمی وجود دارد. در این مقاله با تحلیل و بررسی قاب های مختلف که داری پریودهای متفاوت بوده اند، تحت اثر بارگذاری انفجاری و مقایسه برخی نکات کلیدی در تحلیل آن ها با هم، اثر پریود سازه بر پاسخ آن به بارگذاری انفجاری مورد بررسی قرار گرفته است