سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش منطقه ای مهندسی مکانیک خودرو

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

سجاد بیگ مرادی – کارشناس ارشد مهندسی خودرو، مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا
کامبیز جهانی – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا
حبیب نوروزنژاد – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا

چکیده:

کاهش ضریب درگ و افزایش پایداری در خودروها بعنوان اهدافی مطلوب برای خودروسازان اهمیت وافری دارد. در این مقاله به نقش استفاده از اسپویلر عقب در ضریب درگ آیرودینامیکی و همچنین پایداری خودرو پرداخته میشود. جریان حول یک مدل ساده شده از خودرو با و بدون در نظر گرفتن اسپویلر عقب مورد بررسی قرار می- گیرد. جهت حل جریان حول خودرو از روش عددی حجم محدود و مدل توربولانسی مناسب بهره گرفته شده است. در انتها نتایج حاصل شده برای ضریب درگ و ضریب لیفت با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است.