سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی تصادفات جاده ای، سوانح ریلی و هوایی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مسعود فتحعلی – دانشجوی دکتری عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر
امید صیادی – کارشناس ارشد عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

چکیده:

راه آهن به عنوان یک شریان ارتباطی موثر جایگاه ویژه ای را در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای جهان به خود اختصاص داده است قابلیت حمل انبوه صرفه جویی درمصرف انرژی سرعتهای بالا ایمنی بیشتر قیمت تمامشده پایین تر نسبت به سایر بخشهای حمل ونقل و هزینه های اجتماعی کمتر از مزایای حمل و نقل ریلی می باشد بطوریکه توجه دولت ها وکشورها را در سالهای اخیر به خودمعطوف داشته است همچنین سیستمهای حمل و نقل درون شهری مترو با دارا بودن مزایای زیادی مانند کاهش حجم تصادفات رانندگی نداشتن آلودگی های صوتی و زیست محیطی و همچینن کاهش مصرف انرژی که منجر به کاهش آلودگی حاصل از احتراق بنزین و انتشار گاز های سمی درسطح شهرهای بزرگ می شود توسعه و گسترش صنعت حمل و نقل ریلی را در دنیای پیشرفته امروزی به دنبال داشته است. دراین میان پارامترا یمنی از فاکتورهای رقابتی مهم این صنعت حمل و نقل بهحساب می آید برای مثال طبق آمار موجوددرکشورهای عضو اتحادیه راه آهنها UIC سالانه در تصادفات جاده ای بطور متوسط ۵۴۰۰۰ کشته و ۱/۷ میلیوننفر زخمی میشوند که آمار بسیار نگران کننده ای می باشد و هزینه های اقتصادی و اجتماعی ناشی از این مساله بالغ بر ۲/۵ درصد تولید ناخالص ملی این کشورها میباشد.