سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

مرتضی اسماعیلی – دانشکده مهندسی راه آهن،دانشگاه علم و صنعت ایران، میدان رسالت-خیابا
نازنین رضایی –

چکیده:

یکی از راهکار هائی که با دید حفاظت از محیط زیست طی دو دهه اخیر توسعه یافته ، بکار گیری خرده لاستیک فرسوده به عنوان لایه زیرین بالاست در خطوط ریلی بوده است. تجربه های میدانی صورت گرفته در کشور هائی مانند آمریکا و کره جنوبی موفقیت آمیزبودن استفاده از این لایه را برای جذب ارتعاشات خطوط ریلی بین شهری سبک در محدوده فرکانسی مشخصی تایید نموده است . درتحقیق حاضر با استفاده از کوپلاژ موجود در آزمایشگاه روسازی دانشکده مهندسی راه آهن و با استفاده از تجهیزات آزمایش ضربه – پاسخ ، رفتار دینامیکی خط در دوحالت با و بدون لایه خرده لاستیک مورد ارزیابی آزمایشگاهی قرار گرفته است. برای این منظور باتحریک بالاست در نمونه آزمایشگاهی میزان سرعت ارتعاشات در فواصل مشخصی از محور خط ارزیابی و نتایج در قالب نمودار هایسرعت-زمان ، سرعت-فاصله و سرعت-فرکانس ارائه گردیده است. ارزیابی کلی از نتایج آزمایشات صورت گرفته مبین آن است که لایه خرده لاستیک با محدوده دانه بندی ۵ تا ۵۰ میلیمتر و به ضخامت ۲۰ سانتیمتر ، به میزان ۱۵ الی ۴۷ دسی بل در ارتعاشات محدوده ی فرکانسی ۳۲ تا ۲۵۰ هرتز کاهش ایجاد نموده است