سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

علیرضا رضوی – کارشناس ارشد متالوژی و کارشناس شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران
اسماعیل پورسعیدی – کارشناس ارشد متالوژی و کارشناس شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران

چکیده:

وقوع اتفاقاتی همچون اختلال در سیستم روغن رسانی توربین بطور ناگهانی و در تماس قرارگرفتن شفت ژورنال با یاتاقانها و بعضا وارد آمدن خسارات فراوان در نیروگاه ها با توجه به پیچیدگی کار و تغذیه سیستم ها امری بدیهی است مسائل تریبولوژیکی و حفظ یاتاقانها یکی از مسائل حاد نیروگاه ها بوده و لذا باید مورد توجه خاص قرار گیرد دراین مقاله قصد بر این است که علاوه بر آشنایی مختصر خوانندگان با سیستم روغنکاری توربین و نحوه عملکرد آنها روند رخداد حوادث مزبور با انتخاب چند نمونه در نیروگاه ها مورد بررسی قرار داده شود دراین راستا بررسی های متالورژیکی اعم از بازرسیهای چشمی اندازه گیری ابعادی انالیز شیمیایی تحت عنوان کلی بررسی های اولیه و همچنین آزمایشاتی همچون سختی سنجی آلتراسونیک رپلیکار سطحی و ترک یابی M.P.T انجام گرفت. هدف ازاین تحقیق بررسی علل افزایش سختی موضعی درمحل ژورنال روتورهای نیروگاهی می باشد نتایج سختی سنجی آلتراسونیکدال برافزایش سختی در سطح شفت ژورنال بطور قابل توجه از ۲۵۰HV تا ۶۷۰HV می باشد که این افزایش سختی عمدتا ناشی از رخداد استحاله فازی مارتنزیتی درمواضعی که دچار آسیب دیدگی حاد شده است این نتیجه حاصل آزمایشات متالوگرافی غیرمخرب به روش رپلیکا می باشد