مقاله بررسی ویژگی های پیکره و شمایل نگاری بودا در دیوارنگاری و مجسمه های بودا در مشرق زمین که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۱ در نقش مایه از صفحه ۱۱۳ تا ۱۲۶ منتشر شده است.
نام: بررسی ویژگی های پیکره و شمایل نگاری بودا در دیوارنگاری و مجسمه های بودا در مشرق زمین
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله شمایل بودا ،آسیا
مقاله هند ،چین
مقاله مشرق زمین
مقاله چهره نگاری
مقاله مجسمه

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: شیرازی ماه منیر

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
بودا در سطح جهان کهن دارای نمود گسترده ای در فرهنگ شرق می باشد که در دنیای امروز نیز گسترش یافته است. پس از ظهور بودا در ۵۶۳ قبل از میلاد و گسترش بودیسم از هند به سراسر شرق دور، بودیسم تبدیل به گفتمان مسلط در کشورهای هند و شرق دور گردید. آیین بودا در طی گسترش خود از حوزه ظهورش تا منتهی الیه شرق دور به مرور با آمیخته شدن با فرهنگهای سرزمینهای جدید، در شیوه های هنری رایج مناطق مختلف نیز وارد می گردد. به همین علت، بازنمایی تصویر و پیکره بودا و برخی ویژگیهای آیینی مرتبط با او، از طریق هنر در این سرزمین ها به صورت قابل ملاحظه ای رشد می یابد. از این روی شمایل نگاری بودا در نقاشی ها، دیوارنگاری ها و مجسمه های این منطقه جغرافیایی، مورد بررسی قرار می گیرد و مقایسه و تطبیق شمایل نگاری هدف این بررسی می باشد. روش تحقیق در این مقاله، روش توصیفی تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات آن کتابخانه ای است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با ظهور بودا و گسترش آیین او در شرق آسیا، ظرفیت های هنری به خدمت آیین جدید آمد و شمایل بودا در شیوه های نقاشی، دیوارنگاری و مجسمه سازی ظهور یافت و این ظهور در ابتدا متناسب با شیوه های پیکره و شمایل نگاری در هند و سپس به مرور متناسب با سنت های تصویری در هر منطقه ادامه حیات یافت.