مقاله بررسی میزان توجه به مولفه های مهدویت در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه ایران که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۲ در مشرق موعود از صفحه ۵۷ تا ۸۶ منتشر شده است.
نام: بررسی میزان توجه به مولفه های مهدویت در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه ایران
این مقاله دارای ۳۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله مهدویت
مقاله تحلیل محتوا
مقاله برنامه درسی
مقاله دوره متوسطه

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: جعفری هرندی رضا
جناب آقای / سرکار خانم: نجفی حسن

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
ضرورت شکل گیری فرهنگ دینی زمینه ساز ظهور و تربیت منتظران واقعی حضرت ولی عصر (عج)، ذهن را به سوی، نظام آموزش عمومی – که از جمله مهم ترین و اصلی ترین نهادهای تربیتی جامعه است – رهنمون می سازد. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به مولفه های مهدویت در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه ایران است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن کاربردی است. جامعه آماری این نوشتار، کتاب های درسی دوره متوسطه است که در سال ۱۳۹۲ چاپ شده و چهار عنوان دین و زندگی، ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی و تاریخ انقلاب اسلامی با ۱۰ جلد به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفته اند. ابزار اندازه گیری، چک لیست تحلیل محتوای محقق بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. عمده ترین نتایج، بیانگر آن است که: ۱٫ در مجموع ۲۵۵۱ بار به محورها و مولفه های مفهومی مرتبط با مهدویت توجه شده که میزان آن در کتاب های دین و زندگی، ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی و تاریخ انقلاب اسلامی دوره متوسطه، به ترتیب ۱۲۴۹، ۷۸۵، ۳۲۵ و ۱۹۲ مرتبه است؛ ۲٫ به محورها و مولفه های مهدویت در هر یک از کتاب ها به میزان متفاوتی توجه شده است؛ ۳٫ در بین کتاب های بررسی شده، کتاب دین و زندگی اول متوسطه با ۳۴۵ مورد یا ۱۳٫۵ درصد، بیشترین توجه و کتاب ادبیات فارسی دوم متوسطه با ۱۷۰ مورد یا ۶٫۷ درصد، کمترین توجه را به مفاهیم مرتبط با مهدویت داشته اند.