مقاله بررسی مضمونی خط نگاره های مسجدالنبی قزوین (با تاکید بر مضامین مذهبی) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار و تابستان ۱۳۹۰ در نقش مایه از صفحه ۴۵ تا ۵۸ منتشر شده است.
نام: بررسی مضمونی خط نگاره های مسجدالنبی قزوین (با تاکید بر مضامین مذهبی)
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله خط نگاره
مقاله مضامین مذهبی
مقاله مسجدالنبی قزوین
مقاله دوره قاجاریه

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خمسه فرزانه
جناب آقای / سرکار خانم: شایسته فر مهناز

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در معماری اسلامی و ایرانی جایگاه خط، جایگاه ویژه ای است که حامل پیام و زیبایی می باشد. پیام اصلی معماری مستقیما از طریق استفاده از کتیبه ها ابلاغ می گردد. انواع کتیبه سازی ها با خط های متفاوت از کاشی و به صورت معرق، هفت رنگ و یا کاشی و آجر تهیه می شود. به این ترتیب در تزیینات نما، چه از نظر شکل ظاهری و چه از نقطه نظر معنوی، با به کار بردن اسمای ائمه طاهرین و آیات شریفه قرآن مجید، به بناهای سنتی شکل خاصی داده می شود. علی رغم نگاه محققان در سال های اخیر به مقوله معماری مساجد در دوره های مختلف، دوره قاجار – که بسیاری از نگرش ها، باورها و رفتارهای فرهنگی، هنری کشور متاثر از آن است – مورد بی مهری از سوی دوستداران هنر قرار گرفته است. بسیاری از بناها از جمله مساجد در این دوره در شهرهای ایران بنا شده است که متاسفانه تاکنون تحقیق و پژوهش جامعی در خصوص شناسایی و تحلیل نقوش آن ها صورت نگرفته است و مسجد النبی که یکی از شاخص های تزیینات معماری دوره قاجار در قزوین می باشد، از این قاعده مستثنی نیست. در این مسجد انواع کتیبه با خطوط ثلث، نستعلیق و معقلی در مضامین مذهبی به کار رفته است. در این نوشتار سعی می شود با تکیه بر مطالعات میدانی و کتابخانه ای، بررسی مضمونی خط نگاره های به کار رفته در مسجدالنبی قزوین با تکیه بر مضامین مذهبی ارایه گردد. از این روی، محل نصب کتیبه ها، محتوای آیات و احادیث و دلیل انتخاب هر یک مورد توجه واقع شده است. باشد که این نیم گام علمی راهگشای تحقیقات کاملتر و تخصصی تر در این زمینه شود تا با دست یافتن به معانی ضمنی آن به غنای فرهنگ ایرانی در دوره قاجاریه دست یابیم.