مقاله بررسی محمل های نمادین و ساختارهای طرح های ورنی ایل ارسباران که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۱ در نقش مایه از صفحه ۴۵ تا ۵۴ منتشر شده است.
نام: بررسی محمل های نمادین و ساختارهای طرح های ورنی ایل ارسباران
این مقاله دارای ۱۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله ایل ارسباران
مقاله ورنی
مقاله طرح
مقاله محمل های نمادین

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: ملجائی زهرا
جناب آقای / سرکار خانم: اکبری فاطمه

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
ایل ارسباران، از عشایر استان آذربایجان شرقی است که دارای ریشه مشترک با ایل شاهسون می باشد. ورنی ازجمله هنرهای زیبا و مطرح این ایل است که بافته ای یکرو بوده و اساس بافت آن گره پیچی است. ورنی به خاطر طرح ها و نقش های سنتی، رنگبندی جالب، هماهنگی طرح و رنگ و به ویژه بافت خود، قرنهاست مورد توجه هنرشناسان و دوستداران هنر است و به عنوان زیرانداز اصیل با کاربردهای گوناگون زینت بخش کف سیاهچادرها، اتاق ها و دیوارهاست و گاه به عنوان رواسبی و روانداز و نیز برای دوخت خورجین و چنته مورد استفاده قرارمی گیرد. ورنی در زمره بافت های داری است که معمولا روی دار عمودی بافته می شود. برای بافت ورنی اغلب تارهای پنبه ای و پودهای پشمی باریک استفاده می کنند. طرح های ورنی به هفت گروه طبقه بندی می شوند که عبارتند از: ۱٫ گول، ۲٫ خاناخانا، ۳٫ سوجاخانا، ۴٫ قابرقا، ۵- یلان یلان، ۶٫ تلفیقی و ۷٫ اقتباسی. در این مقاله شناسایی و توصیف محمل های نمادین در ورنی ایل ارسباران مورد تحقیق و پژوهش میدانی به همراه تحلیل و توصیف و استفاده از منابع کتابخانه ای قرار گرفته است.