مقاله بررسی عمق بهینه استقرار تونل در مسیر خط ۲ قطار شهری مشهد که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار و تابستان ۱۳۹۱ در زمین شناسی مهندسی از صفحه ۱۳۲۷ تا ۱۳۵۰ منتشر شده است.
نام: بررسی عمق بهینه استقرار تونل در مسیر خط ۲ قطار شهری مشهد
این مقاله دارای ۲۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله خط ۲ قطار شهری مشهد
مقاله پایداری
مقاله خصوصیات ژئوتکنیکی
مقاله نشست
مقاله عمق بهینه

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: افشار سلمه
جناب آقای / سرکار خانم: غفوری محمد
جناب آقای / سرکار خانم: لشکری پور غلامرضا
جناب آقای / سرکار خانم: آرین مهران
جناب آقای / سرکار خانم: موسوی مداح سیدمحمد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
با توجه به توسعه روز افزون سازه های زیرزمینی و هزینه های فراوان ساخت این سازه ها و نیز اهمیت آن ها در شبکه حمل و نقل بین شهری و داخل شهری لازم است که پایداری آن ها بررسی شود. در این تحقیق پایداری تونل های مسیر خط ۲ قطار شهری مشهد به طول حدود ۱۷ کیلومتر بررسی شده است. در ابتدا منشا رسوب های دشت مشهد، و سپس با توجه به جنس رسوب ها در مسیر پژوهش، خصوصیات ژئوتکنیکی آن ها بررسی شده است. بررسی رسوب های مسیر نشان می دهد که خاک مسیر در رده خاک های متورم شونده قرار نمی گیرند. هم چنین پروفیل های تهیه شده تغییرات SPT نسبت به عمق در محیط نرم افزار روک ورک ۲۰۰۶ حاکی از این است که خاک بسیار نرم و سست در مسیر وجود ندارد. نتایج آزمایش های دانه بندی و XRD بیان گر این است که خاک غالب مسیر رس و با کانی غالب نوع ایلیت و کائولینیت است. در ادامه و با توجه به این که بیش تر مسیر از خاک های ریزدانه تشکیل شده است نشست زمین با استفاده از نرم افزار پلاکسیس ورژن ۸ بررسی شده است. سپس با توجه به مدل سازی عددی و متغیر قرار دادن عمق تونل در هر پروفیل عمقی بهینه از لحاظ خصوصیات ژئوتکنیک برای استقرار تونل در لایه های خاک با خصوصیات ژئوتکنیکی مناسبت مشخص شده است.