مقاله بررسی طرح محرمات در قالی های ایل قشقائی فارس که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۰ در نقش مایه از صفحه ۶۵ تا ۷۲ منتشر شده است.
نام: بررسی طرح محرمات در قالی های ایل قشقائی فارس
این مقاله دارای ۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله شناخت طرح و نقش
مقاله محرمات
مقاله قالی قشقائی فارس

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: رضایی آذر ندا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در میان فرش های عشایری مشهورترین آن ها توسط هنرمندان عشایر قشقائی فارس بافته می شوند. بافته هایی که در میان قومی کوچ نشین به صورت سینه به سینه از مادر به فرزند منتقل می گردد. نقش مایه های ایل قشقائی با ادراکی خطاناپذیر از خصایص رنگ ها با نقوش تجریدی آن، در قطعات کوچک و پشمین توسط دستان هنرمند قشقائی موجودیت می گیرد که در میان این نقوش، نقش محرمات با ویژگی های خاص خود بسیار چشم نواز است. اهمیت نقش محرمات و استفاده از آن به دوران قبل از اسلام برمی گردد، بدین ترتیب این طرح فرش، یکی از قدیمی ترین نقش های فرش بافی در ایران می باشد. همانطور که در کتب گوناگون گفته شده، مردم در روزگار باستان از این طرح و نقش در هنرهای دیگر هم استفاده می کرده اند و بعد از اسلام، این نقش بر روی زیراندازها، خورجین ها، چنته ها و روبالشی ها مطرح شده و عیان گشته است. در این پژوهش آنچه مورد نظر است، شناخت طرح محرمات در قالی های ایل قشقائی فارس بوده و به بررسی طرح و نقش، رنگ، چگونگی بافت و کاربرد این طرح در قالی های ایل قشقائی می پردازیم. بدین منظور توضیحی چند ازحیث چگونگی استفاده از این نقوش در هنر قبل از اسلام داده و ارتباط آن را با سفالینه ها، لباس و پارچه ها مطرح نموده و این طرح باستانی که در پژوهش های دیگر، به آن کمتر اشاره شده را از دیدگاه اصالت، قدمت و زیبائی بررسی می نمائیم. روش کار در این پژوهش، اسنادی بوده و با استناد به منابع می توان نتیجه گرفت که این نقش از قدیم تا امروز، زیبائی و کاربرد خود را در جایگاه های متفاوت حفظ کرده و همچنان به عنوان یکی از طرح های اصیل، کهن و زیبای ایرانی – اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد.