مقاله بررسی خصوصیات مدیران آموزشی موفق از نظر معلمان: تلاش در جهت ساخت مقیاسی استاندارد برای مطالعه ویژگی های مدیریت موفق مدرسه که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۲ در رهیافتی نو در مدیریت آموزشی از صفحه ۴۵ تا ۶۱ منتشر شده است.
نام: بررسی خصوصیات مدیران آموزشی موفق از نظر معلمان: تلاش در جهت ساخت مقیاسی استاندارد برای مطالعه ویژگی های مدیریت موفق مدرسه
این مقاله دارای ۱۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله مدیریت آموزشی
مقاله مدیران مدرس
مقاله مدیریت آموزشی موفق
مقاله مقیاس مدیر آموزشی موفق
مقاله تحلیل عاملی اکتشافی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: غلامی خلیل
جناب آقای / سرکار خانم: شیربگی ناصر
جناب آقای / سرکار خانم: صیادی یاسر

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی ابعاد اساسی مدیران آموزشی موفق به قصد ساخت ابزاری برای اندازه گیری ویژگی های مدیران موفق مدارس بود. رویکرد اصلی در این پژوهش، کمی با استفاده از راهبرد اکتشافی بوده و جامعه آماری آن معلمان سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان استان کرمانشاه بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، تعداد ۳۵۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، که مبتنی بر مرحله کیفی پژوهش بود، و ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ ۰٫۹۴ تعیین گردید، جمع آوری شد. روش تحلیل داده ها عمدتا تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از تحلیل مولفه های اصلی بود. نتایج نشان داد که از نظر معلمان معیار مدیر آموزشی موفق باید دارای ۵ بعد اساسی باشد: توسعه سرمایه اجتماعی مدرسه، قابلیت های و منش فردی مدیر، رابطه، توسعه حرفه ای کارکنان و خودمحوری و بینش محدود مدیر. ضریب اعتبار این ابعاد بر اساس آلفای کرونباخ بین ۰٫۷۸ تا ۰٫۹۰ تعیین گردید.