مقاله بررسی تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا (یک مقاله مروری) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۰ در تاریخ پزشکی از صفحه ۱۴۱ تا ۱۷۲ منتشر شده است.
نام: بررسی تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا (یک مقاله مروری)
این مقاله دارای ۳۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تعلیم و تربیت
مقاله اخلاق
مقاله ابن سینا

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خلیلی سلیمه
جناب آقای / سرکار خانم: افشار لیلا
جناب آقای / سرکار خانم: عباسی محمود

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
تعلیم و تربیت امری پیچیده، پردامنه و وقت گیر است. برای اقدام به این کار خطیر اولین گام، تعیین اهدافی است که قصد داریم به آنها برسیم و رسیدن به این اهداف مستلزم استفاده از روش ها است. آگاهی از روش ها و اهداف تعلیم و تربیت به خصوص تربیت اخلاقی مستلزم شناخت آراء مربیان و فیلسوفان بزرگ، به ویژه اسلامی است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا می باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. منابع تحقیق شامل کتاب ها، پایان نامه ها، مجلات، مقالات و پژوهش ها و تحقیقات مرتبط با موضوع می باشد. ابن سینا مهمترین و اصلی ترین هدف تعلیم و تربیت را رسیدن فرد و جامعه به سعادت و کمال می داند. کسب اعتدال و میانه روی و کسب فضائل اخلاقی نیز از مهمترین اهداف تربیت اخلاقی این فیلسوف بزرگ است. در این پژوهش تلاش شده است تا با تحقیق در اندیشه های این اندیشمند گرانمایه، به اهمیت اخلاق و تربیت اخلاقی از نظر وی پرداخته و روش های تربیت اخلاقی، مراحل تعلیم و تربیت، متون و مواد آموزشی، ویژگی های یک معلم خوب و شیوه های تعلیم و تربیت و …. از منظر ایشان بیان شود و در آخر نیز به یک جمع بندی اجمالی خواهیم پرداخت.