مقاله بررسی تاثیر طولانی مدت ۱۲ هفته ورزش هوازی مداوم و متناوب بر تغییرات وزن و ترکیب بدنی خانم های چاق و دارای اضافه وزن که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در دی ۱۳۹۱ در مجله دانشکده پزشکی از صفحه ۶۳۰ تا ۶۳۹ منتشر شده است.
نام: بررسی تاثیر طولانی مدت ۱۲ هفته ورزش هوازی مداوم و متناوب بر تغییرات وزن و ترکیب بدنی خانم های چاق و دارای اضافه وزن
این مقاله دارای ۱۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله ورزش هوازی
مقاله کاهش وزن
مقاله چاقی
مقاله اضافه وزن

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: علی زاده زهرا
جناب آقای / سرکار خانم: یونس پور شیما
جناب آقای / سرکار خانم: منصورنیا محمدعلی

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
زمینه و هدف: چاقی و سبک زندگی بی تحرک در حال افزایش است. نگرانی جامعه جهانی یافتن بهترین راه کاری است که منجر به کاهش وزن کارآمدتر، افزایش فعالیت فیزیکی و جلوگیری از بازگشت مجدد وزن شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیرات طولانی مدت یک مداخله کوتاه مدت بر کاهش وزن بود.
روش بررسی: مطالعه حاضر پی گیری یک ساله مداخله ای ۱۲ هفته ای است که در طی آن، ۱۵ شرکت کننده در گروه ورزش متناوب، ۴۰ دقیقه ورزش را در طی سه جلسه در روز انجام دادند در حالی که ۱۵ شرکت کننده در گروه ورزش مداوم، ورزش خود را در طی ۴۰ دقیقه مداوم انجام دادند. ۱۵ شرکت کننده در گروه کنترل برنامه ورزشی نداشتند. بعد از یک سال تغییرات وزن، درصد چربی و شاخص توده بدنی به طور مجدد در گروه ها ارزیابی شدند.
یافته ها: با تعدیل اثر وزن پایه، روند تغییر وزن سه گروه از انتهای ماه سوم تا ماه دوازدهم متفاوت بود (P=0.02). پس از کاهش وزن اولیه معنی دار در گروه ورزش متناوب، این گروه، به طور متوسط، افزایشی به میزان ۲٫۳۲ کیلوگرم داشتند، اگرچه معنی دار نبود (P=0.20). افزایشی در میانگین وزن گروه کنترل مشاهده نشد (P=1.00). میانگین وزن گروه مداوم افزایش داشت (P=0.048، ۳٫۶۳ کیلوگرم).
نتیجه گیری: به نظر می رسد که تاثیر طولانی مدت ورزش هوازی متناوب با شدت متوسط، بر کنترل وزن زنان چاق یا دارای اضافه وزن بهتر از ورزش مداوم باشد. اما برای تغییر در سبک زندگی و جلوگیری از بازگشت وزن، پی گیری طولانی مدت تر، بیش تر از ۱۲ هفته، لازم است.