سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: دومین همایش فناوری اطلاعات، حال، آینده

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

علیرضا پورابراهیمی – استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ت
حسین فرزاد – دانش آموخته کارشناسی ارشد

چکیده:

امروزه با رشد سریع فناوری اطلاعات در بخشهای مختلف کسب وکار مزایای فراوانی برای صاحبان بنگاه های اقتصادی به ارمغان آمده است که حوزه بانکداری نیز این قاعده مستثنی نیست تخصیص بهینه منابع مالی به مشتریان یکی از حیاتی ترین مسائل بانکها و موسسات اعتباری تلقی می گردد و با توجه به حجم عظیم داده های اعتباری مشتریان داده کاوی می تواند جهت طبقه بندی و شناسایی مشتریان خوش حساب و بد حساب مورد استفاده قرارگیرد. این مقاله به کاربرد داده کاوی و الگوریتم کلونی مورچگان در تحلیل و بهره برداری از الگوهای رفتار اعتباری مشتریان با استفاده از فرایند ها و روشهای کشف دانش قابل استخراج از داده های مشتریان به عنوان یک ابزار مهم جهت شناسایی تصمیمات مختلف اعتباری پرداخته خواهد شد. همچنیندراین تحقیق به منظور اجرای الگوریتم کلونی مورچگان از نرم افزار Ant miner بهره گرفته شده است.