سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین همایش مدیریت بحران در صنعت ساختمان، شریانهای حیاتی و سازه های زیر زمینی

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

پرویز الدواهر – شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، سرپرست دستگاه نظارت، کارشناس ارشد زمین ش
مهدی حق شناس – شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، مسئول دفتر فنی، کارشناس عمران
حسین شریعت علوی – شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، کارشناس دفتر فنی، کارشناس ارشد استخراج مع
داوود خدادادی – شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، کارشناس اجرایی تونل، کارشناس ارشد استخرا

چکیده:

با توجه به رشد و توسعه صنعت تونل سازی در ایران و نیاز به حفر تونل های بلند و عمیق مانند خطوط راه، خطوط انتقال آب، خطوط مترو، فاضلاب و … علم حفاری مکانیزه در سال های اخیر در کشور ما رو به پیشرفت بوده و تجربیات گرانبهایی نیز در این زمینه بدست آمده است. طبق تجربیات به دست آمده در پروژه های مختلف تونل سازی انجام شده در دنیا، حفاری تونل ها عمدتاً با چالش ها و بحران هایی روبرو می باشد. حفر تونل به صورت مکانیزه نیز علیرغم مزایای زیاد آن می تواند با چالش ها و مشکلاتی روبرو گردد و منجر به تاخیرات زمانی و تحمیل هزینه های سنگین بر پروژه گردد. جهت افزایش راندمان در پروژه های حفاری مکانیزه می بایستی شناخت دقیقی از این بحران ها داشته و بررسی های لازم در خصوص امکان رخ دادن این بحران ها در هر پروژه ای بعمل آید و در صورت امکان بایستی اقدامات لازم جهت جلوگیری از رخ دادن آنها و پیش بینی های لازم و راهکارهای مورد نیاز جهت مقابله با آنها در صورت بروز هر یک از آنها اندیشیده شود. در این مقاله به بررسی هر یک از آنها اندیشیده شود. در این مقاله به بررسی هر یک از بحران های قابل رخ دادن در پروژه های حفاری مکانیزه در فضاهای زیرزمینی همره با دلایل وقوع آن و راهکارهای مورد نیاز جهت جلوگیری و یا غلبه بر آنها پرداخته شده است. اهمیت مطالعات زمین شناسی و میزان انجام آن که بایستی در قبل و حین پروژه های تونل سازی مکانیزه صورت پذیرد نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.