سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی جعفری – کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی و دبیر آموزش و پرورش شهر بیرجند
محسن ماندگار – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بریجند

چکیده:

یکی از شروط لازم برای تحقق هدفهای نظام تعلیم و تربیت ، دخالت دادن معلمان در شناخت مشکلات فرآیند یاد دهی یادگیری است و این ضرورت و نیاز در صورتی واقعیت می یابد که خود آنها در شناخت مشکلات فعال شوند و در جهت رفع موانع به طور آگاهانه قدم بردارند.اقدام پژوهی رویکردی است که معلمان را به این صلاحیت حرفه ای می رساند . در اقدام پژوهی ، معمولاً معلم خود پژوهشگر است مثلاً مشکلات فرآیند تدریس را به طور گام به گام در طول یک مدت معین و با استفاده از ساز و کارهای گوناگون پژوهشی (پرسشنامه ، مصاحبه و …) مورد کندوکاو قرار می دهد. این امر کمک می کند تا معلمان نقش موثری در شناخت مسائل آموزشی به ویژه فرآیند یاددهی یادگیری داشته باشند ، علاوه بر آن انجام اقدام پژوهی به وسیله معلمان باعث می شود که نتایج تحقیق کاربرد ملموس تری داشته باشد.لذا جایگاه اقدامی پژوهی در آموزش و پرورش به منظور افزایش مهارت و صلاحیت پژوهندگی معلمان به عنوان یک نیاز و ضرورت احساس می شود .در این مقاله به معرفی و توصیف اقدام پژوهی برای بالا بردن صلاحیت های حرفه ای معلمان پرداخته خواهد شد .به طور خلاصه به کارگیری این رویکرد می تواند زمینه را برا اصلاح و ارتقاء سطح یادگیری دانش آموزان ، برنامه های آموزشی ، روش های تدریس ، روش های یاد دهی یادگیری و توسعه صلاحیت های حرفه ای مغفول در معلمان مهیا نماید.